A szélsőséges politikai korrektség nagy lehetőség a jobboldal számára

A 2000-es évek elejéig komoly problémát jelentett a jobboldalnak, hogy alig létezett olyan kommunikációs csatorna, ahol el tudta érni az embereket. Az utóbbi tíz évben ez megváltozott.

A probléma azonban az, hogy a jobboldali médiumok nem igazán tudják megszólítani a fiatalabb generációkat. Lehet érdekes cikket írni a népességszám változásairól, a magyar GDP helyzetéről, de a fiatalokat nem (csak) ez érdekli.

Számukra fontos, hogy olyan írásokat olvassanak, ami hozzájuk szól.

Liberális példa a fiatalok megszólítására a 444.hu. Tizenöt évesen találkoztam ezzel a médiummal először. Habár a cikkeivel nem értek egyet, és teljesen más a világnézetem, úgy éreztem, engem is próbál megszólítani. Letisztult, fiatalos design, egyszerű, lényegre törő fogalmazás, és némi humor is volt. Egyfajta lazaságot tükrözött, ezért éreztem így. A másik, hogy frissnek tűnt, egy olyan híroldalnak, blognak, amely – ha gyakran megkérdőjelezhető hitelességel is – szinte azonnal közöl minden információt.

A progresszívek politikai korrektsége, ebből fakadó mind nagyobb túlérzékenysége most nagy lehetőséget kínál a konzervatív oldal számára: a fiatalok szeretik a szókimondást, az esetenként durvább humort, a szabadságot.

A kulcsszó a szabadság. Ez az, amit próbáltak a liberális médiumok kisajátítani, azt a hangulatot keltve, hogy ők függetlenek, akik egy általuk sokszor diktatúrának lefestett rendszert kritizálnak.

A fiatalok azonban nem buták, és egyre inkább rájönnek arra, hogy világnézettől független médium nem létezik. Észreveszik a baloldali média önellentmondásait, viszont van, ami még ennél is inkább kiábrándítja őket, ez pedig a politikai korrektség. Van célközönsége a PC kultúrának, de ennek a szélsőséges eszmeiségnek a népszerűsége a fiatalok körében is rendkívül alacsony,

mivel korlátozza a szabad véleménynyilvánítást, ami idegen a korosztályom szabadságszerető magatartásától.

A durvább viccek, egymásnak szánt vicces beszólások az érzékenyített világképbe nem illenek bele. Ez egy lehetőség a konzervatív oldalnak a fiatalodásra, viszont a már létező médiumokat nem biztos, hogy érdemes megváltoztatni. Új csatornákon kell megszólítani ezt a korosztályt, a megfelelő tematikával.

Számos olyan terület van, ahol a jobboldali sajtó állásfoglalása hiányzik: ha egy általam kedvelt zenész életéről szeretnék cikket olvasni, esetleg egy általam és sok velem hasonló korú által szeretett sorozatról, akkor muszáj vagyok valamelyik liberális médiumot felkeresni.

A jobboldali média valamiért a kultúra és életmód rovatokat elhanyagolja, vagy olyan alkotásokkal foglalkozik, amelyek jellemzően az idősebb korosztályt foglalkoztatják.

Egy kézműves sör tesztje, egy fiatalok által szeretett zenész új albumának kritikája, vagy egy Stranger Things-sorozatajánló. Az ilyen cikkek azok, amitől egy húsz év körüli olvasó magáénak érzi az adott médiumot, és máskor is annak a tartalmát fogja fogyasztani.

A politikai, társadalmi cikkek megjelenése nagyon fontos, ugyanakkor, ahogy a mondás tartja, „jóból is megárt a sok”. Egy fiataloknak szánt médium esetében sokkal puhábban kell elmondani az újság politikai véleményét. A politikai véleményt is olyan tematikába kell ágyazni, amely érinti a fiatalságot.

Erre jó példa egy utazóblog, amelynek a bejegyzéseit heti rendszerességgel közli az újság. Az utazások során be lehet mutatni akár a V4-ek látványosságait, ismerteket vagy éppen kevésbé ismerteket. Ez megfelel a kalandvágyó fiataloknak, ugyanakkor egyfajta lokálpatriotizmust (regionálpatriotizmust) is közvetít, és újat mutat.

A fiatalok nem csak az előbb említett feltételeket várják el, hanem azt is,

hogy komolyan vegyék őket. Ha úgy érzik, a cikkben nincs elég érvelés, akkor a médium ellenszenves lesz számukra, hiszen túl egyszerűnek, „vásárinak” tartják.

Egy jó érveléssel lehet nem értenek egyet, de legalább komolyan veszik, és nem csinálnak belőle viccet. Fontos a humor is, ha úgy érzik, egy cikk erőltetett, akkor nem fogják komolyan venni. Pont ezért követ el hibát a túlzott érzékenységgel a liberális média, hiszen saját maga ellen dolgozik az erőltetett PC-kultúrával. Most a konzervatív oldal élhet a lehetőséggel, és létrehozhat igazi fiatalos információt közlő csatornát, csatornákat.

Vannak jól látható, pozitív példák: a Youtube felületén eddig csak külföldön volt megfigyelhető a konzervatív közösség hangja, most viszont magyar videósok is megjelentek, ilyen például a The Fair Right.

Létezik egy nagyon semlegességre törekvő csatorna is, az Ideológiák Tárháza, rövidebben IT. Az IT pont nem rég elemezte ki egy tipikus politikailag korrekt videós alkotását, és mivel a csatornát nem igazán lehet politikailag besorolni, mivel alapvetően edukációs célokat szolgál, így az ideológiákkal történelmi értelemben foglalkozik, pont ezért nagyon jól be tudta mutatni, milyen szélsőséges a politikai korrektség kultúrája.

A kommenteket olvasva alatta a nézők egyet is értenek a kritikával, ez jó bizonyíték arra, hogy egy intelligens, részletes, de érthető és logikus érvelés hatással van a fiatalokra, befolyásolja a gondolkodásukat. Egy jó cikk, egy érdekes videót viszont nem csak megírni hanem eladni is kell, nem csak a tartalom, hanem a megjelenés is sokat számít. Ha mindez teljesül, minden adott ahhoz, hogy megtaláljuk azokat, akik hasonlóan gondolkoznak egyes problémákról, mint mi.

Összességében tehát ez az időszak jó lehetőség arra, hogy a fiatalokat megszólítsuk, ehhez egy megfelelő csatorna, és jó tematika, letisztult design kell. Az összképnek tükröznie kell azt, hogy kihez szól. Nem elhanyagolható a hírek gyors közlése sem, és fontos a laza hangvétel, mert minden társadalmi csoportnak megvan a nyelvezete.

Ha ezt a jobboldal el tudja érni, akkor, azon túl, hogy egy teljes fiatal generációt megszólít, egy évtizedes médiaproblémát old meg, és nem marad olyan korosztály, aki azt érezné, hogy hozzá nem szól a polgári értékrend.

Te mit gondolsz erről? Írj nekünk!

Kapcsolodó cikkek